Drive

‘Van rampscenario naar recordomzet’

27 juli 2021          leestijd — 3 min
Maart vorig jaar zag de situatie er nog heel anders uit. De directie van Beter Bed hield rekening met een worst case scenario. Maar onzekerheid maakte al binnen enkele weken plaats voor de grootste drukte die Navitas-investering Beter Bed ooit heeft gekend. Ondanks een maandenlange sluiting van de winkels, verbrak de beddenspecialist in coronatijd records. Het succes van Beter Bed hing in deze uitdagende tijd af van de inspanningen van Edmond, Bram en de rest van het transportteam.

Bram (chauffeur bij Beter Bed): “Toen corona onze vestigingsplaats binnendrong, wisten we nog niets; Uden was de ‘brandhaard’ van Nederland. Natuurlijk was er angst voor de gezondheid; we zien dagelijks zo’n tien tot twaalf klanten. En er was onzekerheid; konden we wel veilig bezorgen en wilden klanten ons nog over de vloer hebben om de bedden te monteren? Bij gebrek aan richtlijnen vanuit het RIVM destijds, gebruikten we ons gezond verstand en overlegden we heel veel met klanten. Wie z’n eigen bed wilde monteren, kreeg korting. Een oplossing voor onze klant, maar uitdagend voor de planning. Wij waren soms uren eerder klaar.”

“Ik ben heel blij dat ons werk is doorgegaan. Acht weken nadat de winkels sloten, kregen wij het rustiger; onze levertijd is zes tot acht weken. Maar waar ik energie van krijg – het contact met de klanten – bleef. Weliswaar op een andere manier en in mindere mate, maar ik hoefde in ieder geval niet achter een laptop aan mijn keukentafel te gaan zitten. Zodra de winkels opengingen, was het weer gekkenhuis. Consumenten hebben door vakanties die niet doorgaan meer te besteden en sommigen hadden door de sluiting al lang op een winkelbezoek gewacht. Hollen, stilstaan en flexibel zijn, dus. Ik ben maar weinig ontevreden klanten tegengekomen. Het is ook net hoe je zelf met de situatie omgaat, natuurlijk. Een glimlach geven betekent er één ontvangen. Positieve feedback – het zij in de vorm van een lach, het zij in de vorm van een positieve recensie – heeft mij de afgelopen tijd gemotiveerd. Er was dan twijfel en onzekerheid; de klant hebben we tevreden weten te houden.”

Een glimlach geven is er één ontvangen

Edmond (Manager Transport bij Beter Bed): “Elk plan dat ik in mijn eerste weken als Manager Transport bij Beter Bed maakte (Edmond begon in maart 2020 bij Beter Bed, red.), kon de prullenbak in. Corona dwong de hele organisatie tot flexibiliteit. Een langetermijnvisie, wat was dat? De dynamiek van leveranciers, klanten, bezorgers en drie distributiecentra met elkaar samenbrengen is waarom ik mijn werk graag doe. Maar dit was een heel ander soort dynamiek. Ik wilde ergens heen met ons team. Het was mooi om te zien dat Nederlanders investeerden in eigen huis en haard. Maar tegelijkertijd hielden we rekening met een run op vakanties, wat zou betekenen dat de omzet alleen maar verschoven was.”

“Dat zorgde voor de onzekerheid waarover ook Bram vertelde. Die was voelbaar in het team. Nu we zien dat de winkels nog steeds goed lopen en we alle processen beter onder controle hebben, is de rust weer terug. Iedereen is met plezier aan het werk. En we hebben iets moois voor elkaar gekregen. Toen ik begon bij Beter Bed, zag ik het als mijn taak om onze – ietwat ondergewaardeerde – transportafdeling belangrijker voor het bedrijf te maken. Nou ja, dat is wel gelukt. In de toenemende omzet hebben wij een mooi aandeel gehad en dat wordt gewaardeerd. Hopelijk wordt alles snel weer normaal en kan ik me bezighouden met de dynamiek waar ik van hou: van alle variabelen bij elkaar brengen tot een geoliede machine.”

'Corona dwong de hele organisatie tot flexibiliteit’